Command Palette

Search for a command to run...

Virksomhed krævede CPR-nummer for at give tilbud: Overtrædelse af god markedsføringsskik

Dato

2. marts 2022

Afgørelsestype

Brug af CPR-oplysninger mv.

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En forbruger klagede over, at en virksomhed krævede CPR-nummer som betingelse for at give et tilbud på et internetabonnement i en fysisk butik.

Sagens omstændigheder:

  • Virksomheden krævede CPR-nummer, før de ville give et tilbud.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden ikke havde et sagligt formål med at kræve CPR-nummeret, da det ikke var nødvendigt for at afgive et tilbud.
  • Virksomheden havde ikke redegjort for administrative eller praktiske forhold, der talte for at opkræve CPR-nummer.
  • Opkrævningen var i strid med virksomhedens egne retningslinjer.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse:

Forbrugerombudsmanden vurderede, at kravet om CPR-nummer var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden havde overtrådt god markedsføringsskik i Markedsføringsloven § 3 ved at kræve CPR-nummer for at give et tilbud. Da virksomheden oplyste, at det var en enkeltstående fejl og havde iværksat tiltag for at forebygge lignende fejl, afsluttede Forbrugerombudsmanden sagen uden yderligere tiltag.

Lignende afgørelser