Virksomheders brug af 13-årig på sociale medier til markedsføring er i strid med god markedsføringsskik
Dato
18. juni 2020
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på, at ni virksomheder havde sendt gratis skønhedsprodukter, makeup og smykker til en 13-årig pige. Dette skete med det formål at få hende til at omtale produkterne eller virksomhederne på sin profil på sociale medier. Pigen havde en personlig relation til mange af sine følgere, herunder skolekammerater og venner.
Markedsføring rettet mod børn
- Markedsføringen foregik via barnets profil på sociale medier, hvilket gjorde profilen til en markedsføringskanal rettet mod andre børn i samme aldersgruppe.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføring rettet mod børn kræver særligt hensyn til børns naturlige godtroenhed og manglende kritiske sans, jf. Markedsføringsloven § 3.
- Det fremgår af Forbrugerombudsmandens vejledning om børn, unge og markedsføring, at virksomheder som udgangspunkt ikke bør benytte børn i deres markedsføring, og at indhentelse af forældrenes samtykke er nødvendigt, hvis en mindreårig skal markedsføre virksomheden.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at de ni virksomheders anvendelse af den 13-åriges profil på sociale medier til markedsføring var i strid med god markedsføringsskik. Virksomhederne havde sendt gratis produkter til den mindreårige i håb om omtale på sociale medier, hvilket blev anset for at udnytte børns godtroenhed og manglende kritiske sans, og dermed overtræde Markedsføringsloven § 3.
Lignende afgørelser