Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af vejrtrækningsalarmer til spædbørn med påstande om forebyggelse af vuggedød

Dato

6. maj 2004

Afgørelsestype

Etik og almene samfundshensynHelbreds- og sundhedsudsagn

Fuld sag

En virksomhed markedsførte vejrtræknings- og overvågningsalarmer til spædbørn med udtryk som "Angst for vuggedød forebygges bedst med xx", "glem alt om vuggedød med xx" samt "ingen spædbørn overvåget af xx er ramt af vuggedød".

Forbrugerombudsmandens undersøgelse

Forbrugerombudsmanden indhentede udtalelser fra Sundhedsstyrelsen, Retspatologisk Institut samt overlæge Finn Ebbesen, Ålborg Sygehus, som alle samstemmende oplyste, at vejrtrækningsalarmer ikke kan forhindre uventet spædbørnsdødsfald, og at der var forekommet tilfælde af uventet spædbørnsdødsfald blandt børn, der havde været overvåget af disse alarmer.

Konklusion

Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at fabrikantens markedsføringsmateriale var vildledende og i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Han udtalte samtidig, at markedsføringsmaterialets udformning var i strid med kodeks for reklamepraksis, artikel 3, stk. 1, samt artikel 4 a, hvorefter reklamer ikke uden forsvarlig grund må spille på frygt eller indeholde udsagn, som direkte eller ved underforståethed er egnet til at vildlede forbrugere med hensyn til egnethed til formålet og anvendelsesområdet, og dermed også i strid med Markedsføringsloven § 1. På baggrund heraf anmodede Forbrugerombudsmanden fabrikanten om at ophøre med at inddrage "vuggedød" i markedsføringen, hvilket denne accepterede.

Lignende afgørelser