Command Palette

Search for a command to run...

Reklame med reagensglasbaby ikke i strid med god markedsføringsskik

Dato

3. maj 2004

Afgørelsestype

Etik og almene samfundshensyn

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Et teleselskab markedsførte sig med et billede af et reagensglas og en baby med mørk hudfarve iført ble under sloganet »samtale fremmer forståelsen« på plakatholdere ved bl.a. busholdepladser og parkeringspladser.

Forbrugerklage

  • En forbruger klagede over, at reklamen virkede diskriminerende på folk, som ikke kan få børn og derfor forsøger ægtransplantation.
  • Reklamen kunne give adoptivbørn en opfattelse af, at de kun var »næstbedst«.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden fandt, at selvom reklamen kunne virke anstødelig på nogle, havde reklamen ikke en sådan karakter, at den indebar en overtrædelse af markedsføringslovens regler om god markedsføringsskik.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at selvom reklamen kunne virke anstødelig på nogle, havde reklamen ikke en sådan karakter, at den indebar en overtrædelse af markedsføringslovens regler om god markedsføringsskik. Teleselskabet blev dog orienteret om, at reklamen kunne virke anstødelig.

Lignende afgørelser