Reklame med reagensglasbaby ikke i strid med god markedsføringsskik
Dato
3. maj 2004
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Et teleselskab markedsførte sig med et billede af et reagensglas og en baby med mørk hudfarve iført ble under sloganet »samtale fremmer forståelsen« på plakatholdere ved bl.a. busholdepladser og parkeringspladser.
Forbrugerklage
- En forbruger klagede over, at reklamen virkede diskriminerende på folk, som ikke kan få børn og derfor forsøger ægtransplantation.
- Reklamen kunne give adoptivbørn en opfattelse af, at de kun var »næstbedst«.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden fandt, at selvom reklamen kunne virke anstødelig på nogle, havde reklamen ikke en sådan karakter, at den indebar en overtrædelse af markedsføringslovens regler om god markedsføringsskik.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at selvom reklamen kunne virke anstødelig på nogle, havde reklamen ikke en sådan karakter, at den indebar en overtrædelse af markedsføringslovens regler om god markedsføringsskik. Teleselskabet blev dog orienteret om, at reklamen kunne virke anstødelig.
Lignende afgørelser