Forbrugerombudsmandens vurdering af vold, død og ulykke i reklamer
Dato
5. maj 2004
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden behandlede en sag om en reklamekampagne for cowboytøj, der indeholdt elementer af vold, død og ulykke. Forbrugerombudsmanden var bekymret over en stigende tendens til at bruge sådanne elementer som blikfang i reklamer, hvilket ansås for at være i strid med god markedsføringsskik.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden havde modtaget flere henvendelser om den pågældende reklamekampagne.
- Kampagnen blev anset for at være et eksempel på en uheldig tendens til at bruge vold, død og ulykke i reklamer.
Forbrugerombudsmandens initiativ
- Forbrugerombudsmanden indkaldte repræsentanter for annoncørerne, reklamebranchen og Forbrugerrådet til en drøftelse.
- Formålet var at finde en måde at sikre, at erhvervslivet afstår fra at anvende voldsprægede reklamer.
Erhvervsrepræsentanternes synspunkter
- Erhvervsrepræsentanterne delte ikke Forbrugerombudsmandens opfattelse af, at der var en generel tendens til vold i reklamer.
- De var dog enige i, at den konkrete reklamekampagne og tidligere sager var uetiske, men mente, at de var undtagelser.
- Reklamebranchen mente, at opfattelsen af vold i reklamer afhang af målgruppen.
Uenighed om regulering
- Forbrugerombudsmanden udtrykte undren over branchens tilbageholdenhed med at regulere reklamens indhold, selvom de gennem ICC-kodeks havde tilkendegivet et ønske om det.
- Branchen mente ikke, at der var tale om et stort problem og henviste til, at Forbrugerombudsmanden kunne gribe ind over for de få reklamefolk, der overskred den etiske grænse.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden udtrykte bekymring over den stigende tendens til brug af vold, død og ulykke i reklamer, idet dette ansås for at være i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1 og artikel 4 i International Kodeks for Reklamepraksis. Forbrugerombudsmanden opfordrede branchen til at udvise større ansvarlighed og samarbejde om at undgå voldsprægede reklamer. Mødet afsluttedes med en tilkendegivelse fra branchen om, at den ville samarbejde om grænsetilfældene.
Lignende afgørelser