Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring om afskaffelse af frit sygehusvalg

Dato

11. februar 2009

Afgørelsestype

ForsikringUdeladelse af væsentlige oplysninger (data)

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Vildledende markedsføring om afskaffelse af frit sygehusvalg. En medlemsejet indkøbsforening og et forsikringsselskab tilbød i sommeren 2008 en behandlingsforsikring til indkøbsforeningens medlemmer via et indstik i et katalog. I markedsføringsmaterialet stod, at "Den 1. september 2008 afskaffes det frie sygehusvalg. Det betyder for dig, at den offentlige behandlingsgaranti ophæves." Denne oplysning var ukorrekt, da der kun var tale om en midlertidig suspension af det udvidede frie sygehusvalg, og ikke det frie sygehusvalg generelt.

Sagens baggrund

  • Markedsføringen var vildledende, da den gav indtryk af, at det frie sygehusvalg generelt ville blive afskaffet.
  • Forbrugerombudsmanden kontaktede indkøbsforeningen og forsikringsselskabet for at få dem til at orientere forsikringstagerne individuelt om fejlen.
  • Indkøbsforeningen havde kortvarigt en meddelelse på deres hjemmeside om de urigtige oplysninger, men da denne ikke var fyldestgørende, greb Forbrugerombudsmanden ind.
  • Efterfølgende orienterede indkøbsforeningen og forsikringsselskabet de medlemmer, der havde tegnet forsikringen, om de forkerte oplysninger og gav dem mulighed for at fortryde aftalen.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at oplysningen om afskaffelsen af det frie sygehusvalg var vildledende og i strid med Markedsføringsloven § 3. Da oplysningen tillige spillede på frygt for helbredet, kunne den påvirke forbrugernes beslutning om at tegne en behandlingsforsikring. Forbrugerombudsmanden tog sagen til efterretning, da indkøbsforeningen og forsikringsselskabet efterfølgende orienterede de berørte medlemmer om de forkerte oplysninger og tilbød dem at fortryde aftalen.

Lignende afgørelser