Solariekædes markedsføring af d-vitaminproduktion via solarier vurderet som vildledende
Dato
11. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en solariekædes markedsføring af solariers påvirkning af d-vitamin niveauet i kroppen. Forbrugerombudsmanden modtog henvendelser vedrørende denne markedsføring, hvorefter sagen blev rejst.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden indledte en sag mod solariekæden efter at have modtaget henvendelser om deres markedsføring.
- Markedsføringen fremhævede solariers positive effekt på d-vitamin niveauet.
- Sundhedsstyrelsen blev hørt i sagen.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende og i strid med markedsføringsloven.
- Oplysningerne i markedsføringen skulle være korrekte, afbalancerede og ikke ensidige.
- Forbrugerombudsmanden påpegede, at reklamer skal kunne identificeres som sådan.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at solariekædens markedsføring var vildledende og i strid med Markedsføringsloven § 1 og Markedsføringsloven § 3, da den gav et ensidigt billede af solariers betydning for d-vitaminproduktion. Endvidere blev solariekæden gjort opmærksom på kravet om reklameidentifikation i Markedsføringsloven § 4. Solariekæden ændrede efterfølgende sin markedsføring i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens anvisninger.
Lignende afgørelser