Command Palette

Search for a command to run...

Solariekædes markedsføring af d-vitaminproduktion via solarier vurderet som vildledende

Dato

11. juli 2014

Afgørelsestype

Helbreds- og sundhedsudsagn

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagen omhandler en solariekædes markedsføring af solariers påvirkning af d-vitamin niveauet i kroppen. Forbrugerombudsmanden modtog henvendelser vedrørende denne markedsføring, hvorefter sagen blev rejst.

Sagens baggrund

  • Forbrugerombudsmanden indledte en sag mod solariekæden efter at have modtaget henvendelser om deres markedsføring.
  • Markedsføringen fremhævede solariers positive effekt på d-vitamin niveauet.
  • Sundhedsstyrelsen blev hørt i sagen.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende og i strid med markedsføringsloven.
  • Oplysningerne i markedsføringen skulle være korrekte, afbalancerede og ikke ensidige.
  • Forbrugerombudsmanden påpegede, at reklamer skal kunne identificeres som sådan.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden konkluderede, at solariekædens markedsføring var vildledende og i strid med Markedsføringsloven § 1 og Markedsføringsloven § 3, da den gav et ensidigt billede af solariers betydning for d-vitaminproduktion. Endvidere blev solariekæden gjort opmærksom på kravet om reklameidentifikation i Markedsføringsloven § 4. Solariekæden ændrede efterfølgende sin markedsføring i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens anvisninger.

Lignende afgørelser