Vildledende markedsføring om "gratis" hotelovernatning betinget af køb
Dato
1. marts 2018
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en erhvervsdrivendes markedsføringskampagne, hvor forbrugere kunne samle 6 pakker af deres produkter og vinde en ”gratis” hotelovernatning.
Sagens omstændigheder
- Forbrugerombudsmanden modtog to klager over kampagnen.
- Klagerne gik på, at den ”gratis” overnatning kun var tilgængelig ved booking af en særlig hotelpakke til mindst 762 kr.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende, da gratisydelsen var betinget af egenbetaling.
- Den erhvervsdrivende indstillede selv markedsføringen, før Forbrugerombudsmanden kontaktede dem.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med en indskærpelse af reglerne over for den erhvervsdrivende. Begrundelsen var, at markedsføringen var vildledende, da den ”gratis” hotelovernatning var betinget af køb af en hotelpakke til minimum 762 kr. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at en gratis ydelse ikke må være betinget af, at forbrugeren selv betaler for en del af ydelsen. Da den erhvervsdrivende af egen drift havde indstillet markedsføringen inden kontakten med Forbrugerombudsmanden, blev der ikke udstedt yderligere sanktioner.
Lignende afgørelser