Vildledende markedsføring af streamingtjeneste for fodboldkampe på grund af manglende oplysning om IP-adressebegrænsning
Dato
23. juni 2020
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed markedsførte muligheden for at streame fodboldkampe med danske hold live gennem en spiludbyder. For at få adgang til streaming skulle forbrugerne oprette en konto og indbetale et beløb hos spiludbyderen.
Problemstilling
- Det viste sig, at det ikke var muligt for forbrugerne at se kampene, hvis de havde en dansk IP-adresse.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at denne oplysning var væsentlig for forbrugerne og burde have fremgået tydeligt af markedsføringen.
- Da oplysningen ikke var tilstrækkelig klar, anså Forbrugerombudsmanden markedsføringen for at være vildledende i strid med Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende, da den ikke tilstrækkeligt klart oplyste, at det ikke var muligt at streame fodboldkampene med danske hold live, hvis forbrugeren havde en dansk IP-adresse. Denne oplysning blev anset for at være væsentlig for forbrugerne.
Lignende afgørelser