Manglende oplysning om tekniske begrænsninger kan være vildledende markedsføring
Dato
14. maj 2007
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden har behandlet en sag om vildledende eller mangelfulde oplysninger i markedsføringen, særligt vedrørende tekniske begrænsninger ved et produkt.
Sagens baggrund
- Sagen omhandler problematikken omkring manglende oplysning om tekniske begrænsninger ved et produkt i markedsføringen.
- Ifølge , pkt. 3.2, skal væsentlige vilkår, der har betydning for forbrugerens vurdering af tilbuddet, oplyses i annonceringen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden har tilkendegivet, at vurderingen af, hvordan oplysningskravet kan opfyldes, skal ske konkret i forhold til de specifikke begrænsninger, forbehold eller lignende, der er tale om. Dette skal vurderes med udgangspunkt i Markedsføringsloven § 3. Dette gælder også i forhold til tekniske krav og specifikationer. Hvis det vurderes, at visse tekniske begrænsninger kun er relevante for et fåtal af potentielle brugere, kan oplysningskravet opfyldes ved at oplyse i annoncer og lignende markedsføringsmateriale, at der er visse begrænsninger i produktets anvendelighed, og at disse begrænsninger er oplyst på hjemmesiden, i supplerende markedsføringsmateriale eller ved henvendelse til kundeservice.
Lignende afgørelser