Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring i konkurrence: Manglende vinderudtrækning og begrænsning af samtykke til telefonisk kontakt

Dato

7. maj 2007

Afgørelsestype

Brug af konkurrencer på nettetUdeladelse af væsentlige oplysninger (data)

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Sagen omhandler en tv-udbyders konkurrence, hvor der ikke reelt blev udtrukket en vinder, da den offentliggjorte vinder var en person tilknyttet udbyderens underleverandør.

Sagens omstændigheder:

  • En forbruger henvendte sig til Forbrugerombudsmanden.
  • En tv-udbyders underleverandør afholdt en konkurrence på vegne af tv-udbyderen.
  • Den offentliggjorte vinder var en person, der hos underleverandøren havde stået for konkurrencen.
  • Efter Forbrugerombudsmandens involvering udtrak underleverandøren en ny vinder uden tilknytning til udbyderen.

Markedsføring og samtykke:

  • Forbrugerombudsmanden indskærpede, at det er vildledende markedsføring, hvis der ikke reelt udtrækkes en vinder i en konkurrence.
  • Deltagere i konkurrencer må kun kontaktes én gang med tilbud.
  • Samtykket til telefonisk kontakt gav alene ret til at kontakte forbrugeren én gang.
  • Ønsker om flere eller løbende kontakter kræver klarere samtykke.

Forbrugeraftalelovens § 6

Det fremgår af Forbrugeraftaleloven § 6, at erhvervsdrivende ikke må rette uanmodet personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af en aftale, medmindre der er tale om bestilling af bøger, avisabonnementer og lign.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden indskærpede konkurrencereglerne over for tv-udbyderen og oplyste, at det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er vildledende markedsføring, hvis der reelt ikke udtrækkes en vinder i en konkurrence. Fremtidige overtrædelser af markedsføringsloven må forventes at blive anmeldt til politiet.

Det blev ligeledes indskærpet over for tv-udbyderen, at det samtykke til at kontakte forbrugere telefonisk, som blev afgivet i forbindelse med deltagelsen af konkurrencen, alene gav tv-udbyderen ret til at kontakte forbrugeren én enkelt gang. Hvis tv-udbyderen ønsker at kontakte forbrugere flere gange eller løbende med tilbud, skal det klart fremgå af samtykket.

Overtrædelse af Forbrugeraftaleloven § 6 indebærer en overtrædelse af Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik.

Lignende afgørelser