Teleudbyders markedsføring af "fri tale" abonnement uden tydelig angivelse af begrænsninger
Dato
17. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En teleudbyder markedsførte et abonnement med fri tale til en fast lav pris pr. måned. Tilbuddet var dog begrænset til samtaler inden for Danmarks grænser til almindelige danske numre, og samtaler over en times varighed til samme nummer blev takseret særskilt.
Markedsføring og Vilkår
- Begrænsningerne fremgik ikke af selve markedsføringen.
- De var kun angivet i tillægsvilkårene til teleudbyderens standardbetingelser.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 3.
- Forbrugerombudsmanden henviste til sine retningslinjer om god markedsføringsskik på teleområdet, hvor det fremgår, at markedsføring ikke må mangle væsentlige oplysninger eller være vildledende.
- Det blev anført, at særlige vilkår af væsentlig betydning for forbrugerens bedømmelse af tilbuddet bør oplyses i annoncen.
- Det var ligeledes problematisk, at standardbetingelser og tillægsvilkår tilsyneladende først var tilgængelige under bestillingsprocessen på hjemmesiden.
Teleudbyderen ændrede efterfølgende sin markedsføring.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at teleudbyderens markedsføring var i strid med vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 3, da begrænsningerne i abonnementet med fri tale ikke fremgik tydeligt af selve markedsføringen, men kun af tillægsvilkårene. Det var efter Forbrugerombudsmandens opfattelse tillige i strid med god markedsføringsskik, at forbrugerne tilsyneladende først kunne se standardbetingelserne og tillægsvilkårene, når de var i gang med bestillingsprocessen inde på hjemmesiden. Teleudbyderen tilrettede herefter sin markedsføring.
Lignende afgørelser