Vildledende brug af betegnelsen "opsparing" ved markedsføring af konvertible obligationer
Dato
24. november 2010
Afgørelsestype
Etik og almene samfundshensynUdeladelse af væsentlige oplysninger (data)
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmandens øvrige sager
Lovreferencer
Sagen omhandler et selskabs brug af betegnelsen ”opsparing” på sin hjemmeside, hvilket Finanstilsynet anså for at være misvisende eller vildledende, da der reelt var tale om investering i konvertible obligationer. Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen nærmere.
Sagens omstændigheder
- Selskabet anvendte betegnelsen ”opsparing” på sin hjemmeside i forbindelse med investering i konvertible obligationer.
- Hjemmesiden indeholdt en beregner, hvor brugerne kunne indtaste beløb og få beregnet afkast hos selskabet og ”en traditionel opsparing”.
- Der var ikke umiddelbart oplysninger om, hvilken form for opsparing eller investering der var tale om, eller hvilke forudsætninger der lå til grund for beregningerne.
Selskabets argumenter
- Selskabets produkter er baseret på konvertible obligationer, hvilket fremgår af udbudsprospektet på hjemmesiden.
- Hjemmesiden bruges ikke til salg, men alene til orientering og inspiration.
- Hjemmesiden er under revision, og beskrivelsen af beregneren samt angivelsen af forudsætningerne for de beregnede afkast er endnu ikke aktive.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at selskabet havde markedsført sig vildledende og i strid med Markedsføringsloven § 1 og Markedsføringsloven § 3. Da selskabet indvilligede i at stoppe denne form for markedsføring med det samme, fandt Forbrugerombudsmanden ikke anledning til at foretage sig videre.
Lignende afgørelser