Vildledende brug af "prisgaranti" - Forbrugerombudsmanden kritiserer markedsføringspraksis
Dato
16. februar 2012
Afgørelsestype
Priser og besparelsesudsagnUdsagn om garanti, autorisation mv.
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Lovreferencer
En forbruger klagede over en netbutiks brug af betegnelsen "prisgaranti" i deres markedsføring. Ifølge "prisgarantien" kunne kunder, der fandt en vare billigere et andet sted, få differencen samt yderligere 5 % i rabat på alle varer i netbutikken.
Sagens omstændigheder
- Prisgarantien kunne kun gøres gældende inden købet af varen.
- Kunderne kunne ikke få nedsat prisen med tilbagevirkende kraft efter købets indgåelse.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at der reelt var tale om et skriftligt tilbud, hvor butikken accepterede at sælge varen til en lavere pris, hvis kunden fandt den billigere et andet sted.
- Betegnelsen "prisgaranti" var derfor vildledende, da der ikke var tale om en reel garanti.
- Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede virksomheden betegnelsen til "prismatch".
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at brugen af betegnelsen ”prisgaranti” var vildledende, da der reelt set var tale om et tilbud om prismatch før køb, og ikke en garanti der kunne gøres gældende efterfølgende. Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede virksomheden betegnelsen ”prisgaranti” til ”prismatch”.
Lignende afgørelser