Indskærpelse for vildledende prismarkedsføring af 2. sorteringsvarer
Dato
16. februar 2012
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed markedsførte 2. sorteringsvarer af mærket Mega Mussel i en tilbudsavis, hvor der blev angivet besparelser i forhold til prisen på 1. sorteringsvarer, uden at dette fremgik af annoncen.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at dette var en overtrædelse af Markedsføringsloven § 3.
- Virksomheden beklagede fejlen og oplyste, at de havde strammet op på deres korrekturprocedurer for at undgå lignende fejl i fremtiden.
- Forbrugerombudsmanden valgte at afslutte sagen med en indskærpelse.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med en indskærpelse af reglerne i Markedsføringsloven § 3 over for den erhvervsdrivende. Forbrugerombudsmanden henviste endvidere til pkt. 23 i Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, hvoraf det fremgår, at der ikke må bruges udtryk som ”før/nu” eller lignende ved sammenligning mellem 1. og 2. sorteringsvarer, samt at det – ved sammenligning af priserne på 1. og 2. sorteringsvarer – tydeligt skal fremgå, at der er denne forskel i kvalitet.
Lignende afgørelser