Command Palette

Search for a command to run...

Indskærpelse for vildledende prismarkedsføring af 2. sorteringsvarer

Dato

16. februar 2012

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

En virksomhed markedsførte 2. sorteringsvarer af mærket Mega Mussel i en tilbudsavis, hvor der blev angivet besparelser i forhold til prisen på 1. sorteringsvarer, uden at dette fremgik af annoncen.

Sagens baggrund

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at dette var en overtrædelse af Markedsføringsloven § 3.
  • Virksomheden beklagede fejlen og oplyste, at de havde strammet op på deres korrekturprocedurer for at undgå lignende fejl i fremtiden.
  • Forbrugerombudsmanden valgte at afslutte sagen med en indskærpelse.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med en indskærpelse af reglerne i Markedsføringsloven § 3 over for den erhvervsdrivende. Forbrugerombudsmanden henviste endvidere til pkt. 23 i Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, hvoraf det fremgår, at der ikke må bruges udtryk som ”før/nu” eller lignende ved sammenligning mellem 1. og 2. sorteringsvarer, samt at det – ved sammenligning af priserne på 1. og 2. sorteringsvarer – tydeligt skal fremgå, at der er denne forskel i kvalitet.

Lignende afgørelser