Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring med nedtællingsur der startede forfra

Dato

22. oktober 2012

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En tilbudsside markedsførte varer og tjenesteydelser med et nedtællingsur, der skulle indikere tilbuddets udløbstidspunkt. Det viste sig dog, at uret ofte startede forfra, når det var nået nul, hvilket kunne fortsætte i flere dage.

Sagens baggrund

  • Forbrugerombudsmanden kontaktede virksomheden for at få en forklaring på, hvorfor uret startede forfra.
  • Virksomheden forklarede, at det skyldtes aftaler med annoncørerne, som kunne opsige aftalen med dags varsel. Forbrugerne skulle derfor købe tilbuddet samme dag, inden uret nåede nul.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at forbrugerne naturligt ville opfatte uret som en indikation af, at tilbuddet udløb, når det nåede nul, og at det var vildledende, at tilbuddet ofte fortsatte.
  • Forbrugerombudsmanden meddelte virksomheden, at markedsføringen var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1.
  • Virksomheden ændrede efterfølgende sin markedsføring, så uret blev fjernet og erstattet med teksten ”Køb tilbuddet i dag, det kan være for sent i morgen!”.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen med et nedtællingsur, der startede forfra, var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Da den erhvervsdrivende ændrede sin markedsføringspraksis, så uret blev fjernet og erstattet med teksten ”Køb tilbuddet i dag, det kan være for sent i morgen!”, afsluttede Forbrugerombudsmanden sagen uden yderligere tiltag.

Lignende afgørelser