Markedsføring af rejser til usikker destination: Manglende flyvetilladelse
Dato
27. maj 2013
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden modtog henvendelser om, at passagerer, der havde bestilt flybilletter til Gazipasa i Tyrkiet hos en rejsearrangør, efterfølgende fik omdirigeret deres fly til Antalya Lufthavn, hvilket forlængede rejsetiden med ca. en time.
Sagens baggrund
- Rejsearrangøren tilføjede efterfølgende et forbehold ved bestillinger til Gazipasa om, at flyvningen afhang af flyselskabets flyvetilladelse, og at destinationen ellers ville blive ændret til Antalya Lufthavn.
- Rejsearrangøren oplyste, at de siden den 30. marts 2012 havde været nødsaget til at ændre destinationen på flere afgange til Gazipasa, da flyselskabet havde problemer med at få de nødvendige tilladelser fra de tyrkiske myndigheder.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden udtalte, at det er i strid med Markedsføringsloven § 3 at markedsføre rejser til en bestemt destination, hvis der er konkret risiko for, at rejserne til den pågældende destination ikke vil kunne gennemføres.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede, at rejsearrangøren som minimum skal tage et klart og tydeligt forbehold i markedsføringen, hvis der opstår risiko for, at rejserne til en markedsført destination ikke vil kunne gennemføres. Forbrugerombudsmanden og rejsearrangøren indgik en aftale om, at rejsearrangøren skulle tilbyde en kompensation på 200 kr. til de passagerer, som havde bestilt rejser til Gazipasa i perioden fra den 30. marts til den 9. maj, men efterfølgende fik ændret deres rejsedestination til Antalya Lufthavn.
Lignende afgørelser