Vildledende markedsføring af 'gratis' tv-installation med begrænsninger
Dato
26. marts 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En teleudbyder markedsførte et tilbud med "Få gratis tv i en måned" og "Første måned inkl. oprettelse og installation 0,- kr.". En forbruger bestilte installationen, men modtog en ordrebekræftelse, der specificerede, at den gratis installation kun omfattede 10 meter kabel.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det var vildledende at markedsføre "gratis tv i en måned" og "oprettelse og installation til 0 kr.", når der var begrænsninger, som betød, at installationen ikke altid var gratis. Dette er en væsentlig information om ydelsens omfang og pris, som ikke må udelades. Markedsføringen var derfor vildledende og i strid med Markedsføringsloven § 6, stk. 1. Det er ligeledes vildledende efter Markedsføringsloven § 5 at give indtryk af at en ydelse er gratis, når der er yderligere omkostninger forbundet hermed.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konstaterede, at teleudbyderen havde ændret sin markedsføring, således at det nu fremgik, at den gratis installation alene omfattede 10 meter kabel. På denne baggrund foretog Forbrugerombudsmanden sig ikke yderligere i sagen.
Lignende afgørelser