Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af 'gratis' tv-installation med begrænsninger

Dato

26. marts 2014

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagnUdeladelse af væsentlige oplysninger (data)

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En teleudbyder markedsførte et tilbud med "Få gratis tv i en måned" og "Første måned inkl. oprettelse og installation 0,- kr.". En forbruger bestilte installationen, men modtog en ordrebekræftelse, der specificerede, at den gratis installation kun omfattede 10 meter kabel.

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det var vildledende at markedsføre "gratis tv i en måned" og "oprettelse og installation til 0 kr.", når der var begrænsninger, som betød, at installationen ikke altid var gratis. Dette er en væsentlig information om ydelsens omfang og pris, som ikke må udelades. Markedsføringen var derfor vildledende og i strid med Markedsføringsloven § 6, stk. 1. Det er ligeledes vildledende efter Markedsføringsloven § 5 at give indtryk af at en ydelse er gratis, når der er yderligere omkostninger forbundet hermed.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden konstaterede, at teleudbyderen havde ændret sin markedsføring, således at det nu fremgik, at den gratis installation alene omfattede 10 meter kabel. På denne baggrund foretog Forbrugerombudsmanden sig ikke yderligere i sagen.

Lignende afgørelser