Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af cloud-tjeneste til tablets

Dato

12. november 2013

Afgørelsestype

Udeladelse af væsentlige oplysninger (data)

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden over, at en producent markedsførte en tablet med 16 GB med den vildledende oplysning om, at man kunne opbevare musik i "skyen".

Sagens omstændigheder

  • Producenten markedsførte på sin dansksprogede hjemmeside tablets med oplysningen om, at kunderne kunne anvende "skyen" til bl.a. at opbevare musik.
  • Denne oplysning var fremtrædende placeret.
  • En fodnote i bunden af skærmbilledet, med mindre synlig tekst, angav, at nogle funktioner ikke var tilgængelige i alle lande.
  • Det var ikke klart oplyst, at funktionen ikke var tilgængelig i Danmark.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at oplysningen om muligheden for at opbevare musik i "skyen" kunne få en gennemsnitsforbruger til at træffe en transaktionsbeslutning, som vedkommende ellers ikke ville have truffet.
  • Oplysningen var urigtig, da danske forbrugere ikke kunne benytte denne mulighed.
  • Forbeholdet om, at nogle funktioner ikke var tilgængelige i alle lande, var uklart og utilstrækkeligt til at berigtige den urigtige oplysning.
  • Begrænsningen var oplyst på en mindre iøjnefaldende måde, hvilket let kunne overses af en gennemsnitsforbruger, og dermed udgjorde en vildledende udeladelse.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden konkluderede, at producentens markedsføring af muligheden for at opbevare musik i "skyen" var vildledende, da denne funktion ikke var tilgængelig for danske forbrugere. Markedsføringen var derfor i strid med markedsføringsdirektivets artikel 6, stk. 1, litra b, og udgjorde samtidig en vildledende udeladelse i henhold til markedsføringsdirektivets artikel 7, stk. 2. Det utilstrækkelige forbehold om, at visse funktioner ikke var tilgængelige i alle lande, ændrede ikke ved vildledningen.

Lignende afgørelser