Vildledende markedsføring af endagstilbud over flere dage
Dato
7. februar 2014
Afgørelsestype
Priser og besparelsesudsagnUdeladelse af væsentlige oplysninger (data)
Fuld sag
Emner
Bødevedtagelse udenretlig
Lovreferencer
Sagen omhandler en virksomheds markedsføring af skildpadde-natlamper som endagstilbud, selvom tilbuddet reelt var tilgængeligt over flere dage.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra en forbruger vedrørende virksomhedens markedsføringspraksis.
- Virksomheden erkendte, at de i tre tilbudsperioder ved en fejl dagligt havde genopslået tilbuddet som et nyt endagstilbud, selvom det var gældende i flere dage.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden havde overtrådt Markedsføringsloven § 3, stk. 1, ved at anvende vildledende markedsføring. Virksomheden havde gentagne gange præsenteret et tilbud som et nyt endagstilbud, selvom det fortsatte over flere dage. Bødens størrelse blev fastsat svarende til virksomhedens fortjeneste ved salg af de pågældende varer til tilbudsprisen.
Lignende afgørelser