Command Palette

Search for a command to run...

Sag om vildledende markedsføring af mobilabonnement

Dato

17. juni 2014

Afgørelsestype

GebyrerPriser og besparelsesudsagnTilbagebetaling

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagen omhandler et selskabs markedsføring af et mobilabonnement.

Sagens baggrund

  • Selskabet markedsførte oprindeligt et mobilabonnement til 0 kr.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at præsentationen var vildledende, da oprettelsesgebyret ikke fremgik tydeligt.
  • Dette stred mod Markedsføringsloven § 3, stk. 1, der forbyder vildledende eller urigtige angivelser, hvis de er egnet til at forvride forbrugerens økonomiske adfærd.

Selskabets rettelser

  • Først blev oprettelsesgebyret angivet med mindre skrift længere nede på siden.
  • Senere blev hjemmesiden rettet, så abonnementet ikke længere blev markedsført til 0 kr., og oprettelsesgebyret fremgik tydeligt.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen uden yderligere tiltag, da selskabet rettede sin hjemmeside, så mobilabonnementet ikke længere blev markedsført til 0 kr., og oprettelsesgebyret på 49 kr. fremgik sammen med de øvrige væsentlige oplysninger om abonnementet. Dette skete efter at Forbrugerombudsmanden vurderede, at den oprindelige præsentation af mobilabonnementet var vildledende.

Lignende afgørelser