Vildledende markedsføring af tank-op-løsning hos teleselskab
Dato
17. september 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En forbruger klagede over et teleselskab, hvor hun havde valgt en ”tank-op-løsning” til sin datters mobil. Hun opdagede, at hun hæftede for et dataforbrug, der oversteg det beløb, hun havde tanket op for.
Sagens omstændigheder
- Mobilselskabet bekræftede, at kunder med en ”tank-op-løsning” kunne opnå en negativ saldo.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen af ”tank-op-løsningen” gav forbrugeren det indtryk, at man kun kunne bruge det beløb, der var tanket op for.
- Informationen om muligheden for at hæfte for overforbrug var ikke tilstrækkeligt tydelig i markedsføringen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at mobilselskabets markedsføring var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Begrundelsen var, at selskabet ikke tydeligt oplyste om, at kunder med en ”tank-op-løsning” kunne komme til at hæfte for et forbrug, der oversteg det optankede beløb. Da Forbrugerombudsmanden ikke havde modtaget lignende klager tidligere, og da mobilselskabet lovede at inkludere denne information i fremtidig markedsføring, blev der ikke foretaget yderligere handling i sagen.
Lignende afgørelser