Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af tank-op-løsning hos teleselskab

Dato

17. september 2014

Afgørelsestype

Telefon og bredbåndUdeladelse af væsentlige oplysninger (data)

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En forbruger klagede over et teleselskab, hvor hun havde valgt en ”tank-op-løsning” til sin datters mobil. Hun opdagede, at hun hæftede for et dataforbrug, der oversteg det beløb, hun havde tanket op for.

Sagens omstændigheder

  • Mobilselskabet bekræftede, at kunder med en ”tank-op-løsning” kunne opnå en negativ saldo.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen af ”tank-op-løsningen” gav forbrugeren det indtryk, at man kun kunne bruge det beløb, der var tanket op for.
  • Informationen om muligheden for at hæfte for overforbrug var ikke tilstrækkeligt tydelig i markedsføringen.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden konkluderede, at mobilselskabets markedsføring var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Begrundelsen var, at selskabet ikke tydeligt oplyste om, at kunder med en ”tank-op-løsning” kunne komme til at hæfte for et forbrug, der oversteg det optankede beløb. Da Forbrugerombudsmanden ikke havde modtaget lignende klager tidligere, og da mobilselskabet lovede at inkludere denne information i fremtidig markedsføring, blev der ikke foretaget yderligere handling i sagen.

Lignende afgørelser