Command Palette

Search for a command to run...

Firma dømt for vildledende konkurrencer der skjulte abonnementsaftale

Dato

19. februar 2015

Afgørelsestype

Udeladelse af væsentlige oplysninger (data)Uønskede abonnementer

Fuld sag

Emner

Bødevedtagelse udenretlig

Et firma afholdte i 2012 online konkurrencer, der i realiteten var markedsføring for et VIP-klub-abonnement.

Sagens omstændigheder:

  • Firmaet udbød præmier som rejsegavekort, iPhones og valgfrie præmier.
  • For at deltage skulle forbrugerne blot indtaste navn og kontaktoplysninger.
  • Nederst på siden, med meget lille skrift, stod der, at deltagelse medførte tilmelding til et betalingsabonnement.
  • Konkurrencebetingelserne afslørede, at deltagelse inkluderede et 7-dages prøvemedlemskab af en VIP-klub til 0 kroner.
  • Længere nede i betingelserne fremgik det, at abonnementet fortsatte efter prøveperioden til 199 kroner om måneden.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser:

Forbrugerombudsmanden vurderede, at kampagnernes opsætning og ordvalg skjulte, at der blev indgået en abonnementsaftale.

Afgørelse

Retten på Frederiksberg fandt, at firmaet bag konkurrencerne havde overtrådt vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 3, stk. 1 og 2, fordi kampagnernes opsætning og ordvalg mere eller mindre skjulte over for læseren, at der blev indgået en abonnementsaftale. Bøden blev fastsat til en skønnet fortjeneste på 80.000 kr.

Lignende afgørelser