Firma dømt for vildledende konkurrencer der skjulte abonnementsaftale
Dato
19. februar 2015
Afgørelsestype
Udeladelse af væsentlige oplysninger (data)Uønskede abonnementer
Fuld sag
Emner
Bødevedtagelse udenretlig
Lovreferencer
Et firma afholdte i 2012 online konkurrencer, der i realiteten var markedsføring for et VIP-klub-abonnement.
Sagens omstændigheder:
- Firmaet udbød præmier som rejsegavekort, iPhones og valgfrie præmier.
- For at deltage skulle forbrugerne blot indtaste navn og kontaktoplysninger.
- Nederst på siden, med meget lille skrift, stod der, at deltagelse medførte tilmelding til et betalingsabonnement.
- Konkurrencebetingelserne afslørede, at deltagelse inkluderede et 7-dages prøvemedlemskab af en VIP-klub til 0 kroner.
- Længere nede i betingelserne fremgik det, at abonnementet fortsatte efter prøveperioden til 199 kroner om måneden.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser:
Forbrugerombudsmanden vurderede, at kampagnernes opsætning og ordvalg skjulte, at der blev indgået en abonnementsaftale.
Afgørelse
Retten på Frederiksberg fandt, at firmaet bag konkurrencerne havde overtrådt vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 3, stk. 1 og 2, fordi kampagnernes opsætning og ordvalg mere eller mindre skjulte over for læseren, at der blev indgået en abonnementsaftale. Bøden blev fastsat til en skønnet fortjeneste på 80.000 kr.
Lignende afgørelser