Command Palette

Search for a command to run...

Markedsføring af elbiler: Krav om oplysning om CO2-udledning ved elproduktion

Dato

2. februar 2015

Afgørelsestype

Miljø- og klimaudsagnUdeladelse af væsentlige oplysninger (data)

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Forbrugerombudsmanden behandlede en sag om elbilproducenters markedsføring af elbiler. Problemet var, at producenterne i deres reklamer skrev ”0 gram CO2-udledning under kørsel” eller lignende, uden at oplyse om CO2-udledningen ved produktionen af den elektricitet, som bilen bruger.

Forbrugerombudsmandens henvendelse

  • Forbrugerombudsmanden kontaktede brancheorganisationerne og påpegede, at det ifølge Markedsføringsloven § 3 er vildledende at udelade væsentlige informationer i markedsføringen.
  • Han henviste også til markedsføringsdirektivets artikel 6, stk. 1, som er implementeret i Markedsføringsloven § 3, der siger, at faktuelt korrekte angivelser også kan være vildledende.
  • Forbrugerombudsmanden præciserede, at hvis elbilproducenterne anfører, at bilen er CO2-neutral under kørsel, skal det oplyses, at der udledes CO2 ved produktionen af elektriciteten.

Brancheorganisationens forslag

  • En brancheorganisation foreslog følgende tekst til brug i reklamerne: ”Elbilen er CO2-neutral under kørsel. Dit endelige CO2-udslip afhænger af den strøm, du har anvendt på bilen, samt bilens energiforbrug.”

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at elbilproducenters markedsføring af elbiler som CO2-neutrale under kørsel er acceptabel, hvis det samtidig oplyses, at der udledes CO2 ved produktionen af den elektricitet, som elbilen forbruger. Forbrugerombudsmanden accepterede den foreslåede tekst fra brancheorganisationen, som lyder: ”Elbilen er CO2-neutral under kørsel. Dit endelige CO2-udslip afhænger af den strøm, du har anvendt på bilen, samt bilens energiforbrug.”, som tilstrækkelig til at overholde Markedsføringsloven § 3.

Lignende afgørelser