Markedsføring af elbiler: Krav om oplysning om CO2-udledning ved elproduktion
Dato
2. februar 2015
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden behandlede en sag om elbilproducenters markedsføring af elbiler. Problemet var, at producenterne i deres reklamer skrev ”0 gram CO2-udledning under kørsel” eller lignende, uden at oplyse om CO2-udledningen ved produktionen af den elektricitet, som bilen bruger.
Forbrugerombudsmandens henvendelse
- Forbrugerombudsmanden kontaktede brancheorganisationerne og påpegede, at det ifølge Markedsføringsloven § 3 er vildledende at udelade væsentlige informationer i markedsføringen.
- Han henviste også til markedsføringsdirektivets artikel 6, stk. 1, som er implementeret i Markedsføringsloven § 3, der siger, at faktuelt korrekte angivelser også kan være vildledende.
- Forbrugerombudsmanden præciserede, at hvis elbilproducenterne anfører, at bilen er CO2-neutral under kørsel, skal det oplyses, at der udledes CO2 ved produktionen af elektriciteten.
Brancheorganisationens forslag
- En brancheorganisation foreslog følgende tekst til brug i reklamerne: ”Elbilen er CO2-neutral under kørsel. Dit endelige CO2-udslip afhænger af den strøm, du har anvendt på bilen, samt bilens energiforbrug.”
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at elbilproducenters markedsføring af elbiler som CO2-neutrale under kørsel er acceptabel, hvis det samtidig oplyses, at der udledes CO2 ved produktionen af den elektricitet, som elbilen forbruger. Forbrugerombudsmanden accepterede den foreslåede tekst fra brancheorganisationen, som lyder: ”Elbilen er CO2-neutral under kørsel. Dit endelige CO2-udslip afhænger af den strøm, du har anvendt på bilen, samt bilens energiforbrug.”, som tilstrækkelig til at overholde Markedsføringsloven § 3.
Lignende afgørelser