Vildledende markedsføring af bredbåndshastigheder og manglende oplysning om begrænsninger ved trådløs router
Dato
13. november 2015
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En televirksomhed markedsførte bredbåndsprodukter på sin hjemmeside med angivelse af "op til" hastigheder og minimumshastigheder. Minimumshastighederne var oplyst med en mindre skrifttype end "op til" hastighederne. Markedsføringen gav indtryk af, at tilbuddene var tilgængelige for alle danske husstande, selvom dette ikke var tilfældet.
Markedsføring af trådløs router
- Markedsføringen inkluderede en gratis router, men det fremgik ikke, at de markedsførte bredbåndshastigheder typisk ikke kan opnås ved brug af en trådløs router.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende, da den ikke tydeligt oplyste, at alle husstande ikke kunne opnå de markedsførte hastigheder.
- Det blev ligeledes vurderet, at manglende information om hastighedsbegrænsninger ved brug af den trådløse router var en overtrædelse af Markedsføringsloven § 12a.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden meddelte televirksomheden, at dennes markedsføring af bredbåndsprodukter var vildledende og i strid med god markedsføringsskik. Virksomheden blev pålagt at rette sin markedsføring, så det tydeligt fremgår, at de markedsførte tilbud ikke kan udnyttes af alle danske husstande. Det skal ligeledes fremgå klart, at de angivne hastigheder ikke kan opnås ved brug af den medfølgende trådløse router, da dette er en væsentlig information for forbrugerne i henhold til Markedsføringsloven § 12a. Endvidere skal minimumshastigheder oplyses med tilnærmelsesvis samme meddelelseseffekt som "op til" hastighederne.
Lignende afgørelser