Command Palette

Search for a command to run...

Teleselskab ændrer gebyrbetegnelse efter Forbrugerombudsmandens henvendelse om vildledning

Dato

16. februar 2016

Afgørelsestype

Betalingsservice og andre betalingsaftalerGebyrerPriser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagen omhandler et teleselskabs brug af betegnelsen ”Betaling via Betalingsservice” for et gebyr.

Baggrund

  • Forbrugerombudsmanden har tidligere fastslået, at et gebyr kun må kaldes et ”PBS-gebyr” eller ”Nets-gebyr”, hvis gebyret svarer til den omkostning, den erhvervsdrivende har til Nets, for at undgå vildledning.
  • I denne sag undersøgte Forbrugerombudsmanden, om det samme princip gjaldt for et gebyr med betegnelsen ”Betaling via Betalingsservice”.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden gjorde teleselskabet opmærksom på, at en gebyrbetegnelse kan være vildledende, hvis den giver forbrugeren det indtryk, at gebyret dækker selskabets udgift til en tredjepart, og gebyrets størrelse ikke svarer til selskabets faktiske udgift til tredjeparten.

Afslutning af sagen

  • Teleselskabet valgte at ændre betegnelsen for gebyret til ”Betalingsgebyr” efter Forbrugerombudsmandens henvendelse.
  • På baggrund af ændringen afsluttede Forbrugerombudsmanden sagen.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen, da teleselskabet efter henvendelsen ændrede betegnelsen for gebyret fra ”Betaling via Betalingsservice” til ”Betalingsgebyr”. Forbrugerombudsmanden vurderede, at betegnelsen "Betaling via Betalingsservice" kunne give forbrugeren det indtryk, at gebyret dækkede selskabets udgift til en tredjepart, og at det ville kunne anses for vildledende, hvis gebyrets størrelse ikke svarede til selskabets faktiske udgift til tredjeparten.

Lignende afgørelser