Vildledende markedsføring med "gratis spins" grundet urimelige omsætningskrav
Dato
23. marts 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En spiludbyder reklamerede med op til 100 gratis spins ved indskud på minimum 25 kr. Forbrugere kunne først hæve gevinster, bonus og afledte gevinster efter at have omsat indskud og bonusbeløb 15 gange i kampagneperioden. Virksomheden oplyste, at gevinster ikke kunne hæves, hvis spillet blev stoppet før gennemspilskravet var opfyldt, og den samlede sum var højere end det oprindelige indskud.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at forbrugerne købte en chance for at vinde en gevinst ved indskud på casino-kontoen i kampagneperioden. Med henvisning til EU-Kommissionens uofficielle vejledning om direktivet om urimelig handelspraksis, pkt. 3.4.5., fremgår det, at brugen af ordet ”gratis” er lovlig, når kunden skal købe andre varer, så længe den samlede pris oplyses tydeligt, og den erhvervsdrivende ikke forsøger at dække udgifterne til det gratis produkt ved at forringe kvaliteten eller sammensætningen af de varer, der skal betales for, eller ved at forhøje prisen på de varer, der skal betales for.
Forbrugerombudsmanden fandt, at chancen for at vinde en gevinst var forringet, da forbrugerne ikke kunne hæve deres gevinst, hvis de stoppede spillet før gennemspilskravet var indfriet, og den samlede sum af forbrugernes indskudte beløb og gevinst var højere end det af forbrugeren oprindeligt indskudte beløb.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at spiludbyderens anvendelse af udsagnet ”gratis” i markedsføringen var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1, samt punkt 20 i bilaget til bekendtgørelse om urimelig markedsføring i forbrugerforhold, fordi de gratis spins reelt ikke var gratis, da chancen for at vinde var forringet.
Lignende afgørelser