Tilsagn om tydeligere markedsføring af juridiske ydelser for at undgå vildledning
Dato
28. november 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en formidlingsvirksomheds markedsføring, der formidler kontakt mellem forbrugere og professionsudøvere som advokater, jurister, revisorer og bogholdere.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden modtog en klage over virksomhedens markedsføring.
- Virksomheden formidler kontakt mellem forbrugere og forskellige professionelle.
Markedsføringens indhold
- Markedsføringen blev vurderet af Forbrugerombudsmanden i forhold til Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik og Markedsføringsloven § 3 om vildledning.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen potentielt var vildledende.
- Virksomheden var villig til at samarbejde og ændre sin markedsføring.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med et tilsagn fra formidlingsvirksomheden. Virksomheden forpligtede sig til at tilrette sin markedsføring, så det klart og tydeligt fremgår, at der indhentes tilbud fra både jurister og advokater, samt om et tilbud er fra en advokat eller en jurist. Dette tilsagn er givet for at sikre overholdelse af god markedsføringsskik og undgå vildledning i henhold til Markedsføringsloven § 1 og Markedsføringsloven § 3.
Lignende afgørelser