Bredbåndsudbyders markedsføring af "hurtigste hastighed" vurderet vildledende
Dato
13. januar 2017
Afgørelsestype
Udsagn om garanti, autorisation mv.
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Lovreferencer
En forbruger klagede over en bredbåndsudbyders markedsføring på deres hjemmeside.
Sagens omstændigheder
- Bredbåndsudbyderen markedsførte bredbånd med udsagnet ”den hurtigste hastighed, der er tilgængelig på din adresse”.
- Den maksimalt tilgængelige hastighed på klagers adresse var 100 Mbit/s, men udbyderen kunne kun levere 50 Mbit/s.
- Udbyderen leverede bredbånd via telefonstikket (ADSL2+ eller VDSL2) og oplyste, at 50 Mbit/s var den hurtigste hastighed, de kunne levere med denne teknologi.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende, da det ikke tydeligt fremgik, at udbyderens maksimale hastighed var 50 Mbit/s, selvom der kunne leveres 100 Mbit/s til adressen.
- Bredbåndsudbyderen ændrede efterfølgende sin markedsføring, så det tydeligt fremgik, at den tilbudte hastighed var den højest mulige, udbyderen kunne levere, og at den maksimale hastighed var 50 Mbit/s.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden valgte at indskærpe reglerne over for bredbåndsudbyderen under hensyn til overtrædelsens karakter. Det blev vurderet, at markedsføringen var vildledende, da det ikke tydeligt fremgik, at den maksimale bredbåndshastighed, som udbyderen kunne levere, var 50 Mbit/s, selvom der kunne leveres en hastighed på 100 Mbit/s til adressen.
Lignende afgørelser