Vildledende markedsføring om at være billigste elselskab
Dato
12. september 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler tre elselskabers markedsføring, hvor de hævdede at være billigst.
Sagens omstændigheder
- En virksomhed annoncerede i et dagblad med at være ”Danmarks billigste Elselskab”.
- En anden virksomhed brugte udsagnet ”Billigst på el-pristavlen”.
- En tredje virksomhed anførte ”Vælger du Markedspris, får du markedets laveste pris”.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Ingen af virksomhederne kunne dokumentere rigtigheden af deres påstande.
- I et tilfælde var der dokumentation for, at virksomheden ikke havde været billigst på en af de dage, hvor de annoncerede.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 5, da virksomhederne ikke kunne bevise deres påstande om at være billigst, og at virksomhederne skal kunne dokumentere faktiske forhold jf. Markedsføringsloven § 13.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at de tre virksomheders markedsføring var vildledende, da de ikke kunne dokumentere rigtigheden af deres udsagn om at være "Danmarks billigste Elselskab", "Billigst på el-pristavlen" og "Vælger du Markedspris, får du markedets laveste pris". Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne over for de pågældende virksomheder. Afgørelsen er baseret på, at virksomheder skal kunne dokumentere rigtigheden af faktiske oplysninger i deres markedsføring, jf. Markedsføringsloven § 13, og at markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger eller vildlede forbrugerne, jf. Markedsføringsloven § 5.
Lignende afgørelser