Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring om at være billigste elselskab

Dato

12. september 2016

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Sagen omhandler tre elselskabers markedsføring, hvor de hævdede at være billigst.

Sagens omstændigheder

  • En virksomhed annoncerede i et dagblad med at være ”Danmarks billigste Elselskab”.
  • En anden virksomhed brugte udsagnet ”Billigst på el-pristavlen”.
  • En tredje virksomhed anførte ”Vælger du Markedspris, får du markedets laveste pris”.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser

  • Ingen af virksomhederne kunne dokumentere rigtigheden af deres påstande.
  • I et tilfælde var der dokumentation for, at virksomheden ikke havde været billigst på en af de dage, hvor de annoncerede.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 5, da virksomhederne ikke kunne bevise deres påstande om at være billigst, og at virksomhederne skal kunne dokumentere faktiske forhold jf. Markedsføringsloven § 13.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at de tre virksomheders markedsføring var vildledende, da de ikke kunne dokumentere rigtigheden af deres udsagn om at være "Danmarks billigste Elselskab", "Billigst på el-pristavlen" og "Vælger du Markedspris, får du markedets laveste pris". Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne over for de pågældende virksomheder. Afgørelsen er baseret på, at virksomheder skal kunne dokumentere rigtigheden af faktiske oplysninger i deres markedsføring, jf. Markedsføringsloven § 13, og at markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger eller vildlede forbrugerne, jf. Markedsføringsloven § 5.

Lignende afgørelser