Vildledende markedsføring af tilbud: Nægtelse af adgang til markedsførte tilbud udgør vildledning
Dato
14. juni 2018
Afgørelsestype
Aftaleindgåelse
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmandens øvrige sager
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden behandlede klager over en virksomheds markedsføring af tilbud, hvor forbrugerne efterfølgende blev nægtet adgang til disse tilbud af virksomhedens kundeservice.
Sagens omstændigheder:
- Virksomheden markedsførte specifikke tilbud.
- Forbrugere klagede over, at de ikke kunne få adgang til de markedsførte tilbud, når de kontaktede virksomheden.
- Virksomheden forklarede, at det skyldtes medarbejderfejl, og at forbrugerne retteligt var berettiget til tilbuddene.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse:
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføring af tilbud og efterfølgende handlinger i relation til tilbuddet er omfattet af Markedsføringsloven § 5, stk. 1, som forbyder vildledende handelspraksis.
- Vildledning kan ifølge Markedsføringsloven § 5, stk. 2, nr. 5 relatere sig til prisen, den måde prisen beregnes på, eller en særlig prismæssig fordel.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden udtalte, at virksomhedens markedsføring var omfattet af Markedsføringsloven § 5, stk. 1, og at virksomheden skulle sikre, at forbrugerne fik de tilbud, som virksomheden tilbød, at tilbuddene i virksomhedens markedsføring var korrekte, og at kundeservice gav korrekt information til de kunder, der kontaktede dem.
Lignende afgørelser