Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af mobilabonnementer med "hele Norden" og mobilaftaler "uden renter og gebyrer"

Dato

9. juli 2018

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagnUdeladelse af væsentlige oplysninger (data)

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Sagen omhandler en teleudbyders markedsføring af mobilabonnementer og mobilaftaler.

Markedsføring af mobilabonnementer

  • Teleudbyderen markedsførte mobilabonnementer med udsagnet ”hele Norden”.
  • Abonnementerne dækkede kun Danmark, Sverige, Finland og Norge.
  • Forbrugerombudsmanden modtog klager over, at betegnelsen ”Norden” er vildledende, da den efter Forbrugerombudsmandens opfattelse også omfatter Island, Grønland, Færøerne og Ålandsøerne.
  • Teleudbyderen viste et geografisk kort og flag for de lande, der var omfattet af abonnementet.

Markedsføring af mobilaftaler

  • Teleudbyderen markedsførte en mobilaftale med udsagnet ”uden renter og gebyrer”.
  • Forbrugerombudsmanden modtog en klage over, at udsagnet var vildledende, da der var et administrationsgebyr.
  • Teleudbyderen oplyste, at udsagnet relaterede sig til mobilaftaler og ikke til abonnementspriser.

Teleudbyderens ændringer

  • Teleudbyderen ændrede efterfølgende udsagnene i sin markedsføring til ”Norden” og ”uden renter”.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden konkluderede, at teleudbyderens brug af udtrykket ”hele Norden” var vildledende, da abonnementet kun dækkede Danmark, Sverige, Finland og Norge. Det forhold, at der blev vist et kort og flag for de dækkede lande, ændrede ikke denne vurdering.

Forbrugerombudsmanden fandt ligeledes, at brugen af formuleringen ”uden renter og gebyrer” var vildledende, da der var et administrationsgebyr, og det ikke tydeligt fremgik, at udsagnet kun relaterede sig til selve mobilaftalen.

Som følge heraf indskærpede Forbrugerombudsmanden reglerne over for teleudbyderen.

Lignende afgørelser