Realkreditinstitut idømt bøde for vildledende markedsføring af fastforrentede lån
Dato
26. april 2018
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler et realkreditinstituts markedsføring af fastforrentede lån i perioden 2012-2014. I produktarkene blev det fremhævet, at forbrugerne ville kende ydelsen og prisen i hele lånets løbetid.
Markedsføringens indhold
- I det ene produktark stod der, at man med en fast rente ved, hvor høj ydelsen er i hele lånets løbetid, og at man beskytter sin formue ved rentestigninger.
- I det andet produktark stod der, at et lån med fast rente koster mere end et lån med variabel rente, men at man til gengæld ved, hvad prisen for lånet er i hele dets løbetid.
Problemet
- Lånekontrakten tillod, at realkreditinstituttet kunne hæve bidragssatsen.
- Det var derfor ikke korrekt, at forbrugerne kendte den præcise ydelse eller pris i hele lånets løbetid.
- Realkreditinstituttet havde udeladt væsentlige informationer om muligheden for ændring af bidragssatsen.
Forbrugerombudsmandens involvering
- Finanstilsynet havde allerede i 2010 gjort realkreditinstituttet opmærksom på vigtigheden af, at kunderne ikke fik det indtryk, at den samlede ydelse ikke kunne ændres.
- Realkreditinstituttet havde således haft særlig anledning til at ændre ordlyden i produktarket.
Afgørelse
Realkreditinstituttet blev idømt en bøde på 3 mio. kr. for vildledende markedsføring. Retten lagde vægt på, at bidragssatsen udgjorde en betydelig indtjeningsmetode for realkreditinstituttet, at realkreditinstituttet i den periode, markedsføringen havde fundet sted, havde hævet bidragssatsen flere gange, samt at Finanstilsynet allerede i 2010 gjorde realkreditinstituttet opmærksom på, at det var vigtigt, at kunderne ikke fik indtryk af, at den samlede ydelse ikke kunne ændres, og at realkreditinstituttet derfor havde haft særlig anledning til at ændre ordlyden i produktarket. Endelig lagde retten vægt på realkreditinstituttets størrelse, indtjening, markedsposition og overtrædelsens varighed.
Lignende afgørelser