Forbrugerombudsmanden vurderer prismarkedsføring af køberrådgivning som vildledende
Dato
29. april 2019
Afgørelsestype
Priser og besparelsesudsagn
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmandens øvrige sager
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage til Forbrugerombudsmanden vedrørende to selskabers prismarkedsføring af køberrådgivning i forbindelse med køb af fast ejendom.
Sagens omstændigheder:
- Det ene selskab markedsførte "samlede pakkepriser" på sin hjemmeside, men opkrævede yderligere betaling for "prisforhandlinger" ud over pakkeprisen.
- Det andet selskab markedsførte en pris for skødeskrivning i sin prisliste, men angav en til- og fra-pris for skødeskrivningen under et faneblad på hjemmesiden.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse:
- Forbrugerombudsmanden vurderede, om selskabernes markedsføring var i strid med forbuddet mod vildledende markedsføring i Markedsføringsloven § 5.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at begge selskabers prismarkedsføring af køberrådgivning var vildledende, da priserne ikke var klare for forbrugerne. Selskaberne blev orienteret om denne vurdering. Som følge af Forbrugerombudsmandens henvendelse har begge selskaber efterfølgende tilrettet deres markedsføring, således at prisen på deres ydelser fremgår tydeligt.
Lignende afgørelser