Vildledende markedsføring af prøveabonnement uden tydelig oplysning om automatisk forlængelse
Dato
2. maj 2018
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden over en avis' markedsføring af et prøveabonnement. Klagen omhandlede manglende oplysning om, at abonnementet ville fortsætte som et løbende abonnement efter prøveperioden.
Sagens omstændigheder
- Avisen markedsførte et prøveabonnement.
- Det fremgik ikke tydeligt af markedsføringen, at abonnementet ville fortsætte automatisk.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at oplysningen om automatisk forlængelse er væsentlig.
- Forbrugerombudsmanden påpegede, at ord som "prøv" indikerer en tidsbegrænset periode, hvor forbrugeren selv skal tage stilling til en eventuel forlængelse.
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at markedsføringen var vildledende, da den ikke klart oplyste om den automatiske forlængelse.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at avisens markedsføring af prøveabonnementet var vildledende, da det ikke tydeligt fremgik, at abonnementet automatisk blev forlænget ved forbrugerens passivitet. Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse rettede avisen sin markedsføring.
Lignende afgørelser