Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af prøveabonnement uden tydelig oplysning om automatisk forlængelse

Dato

2. maj 2018

Afgørelsestype

Udeladelse af væsentlige oplysninger (data)

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden over en avis' markedsføring af et prøveabonnement. Klagen omhandlede manglende oplysning om, at abonnementet ville fortsætte som et løbende abonnement efter prøveperioden.

Sagens omstændigheder

  • Avisen markedsførte et prøveabonnement.
  • Det fremgik ikke tydeligt af markedsføringen, at abonnementet ville fortsætte automatisk.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at oplysningen om automatisk forlængelse er væsentlig.
  • Forbrugerombudsmanden påpegede, at ord som "prøv" indikerer en tidsbegrænset periode, hvor forbrugeren selv skal tage stilling til en eventuel forlængelse.

Forbrugerombudsmanden konkluderede, at markedsføringen var vildledende, da den ikke klart oplyste om den automatiske forlængelse.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at avisens markedsføring af prøveabonnementet var vildledende, da det ikke tydeligt fremgik, at abonnementet automatisk blev forlænget ved forbrugerens passivitet. Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse rettede avisen sin markedsføring.

Lignende afgørelser