Salg af oplysninger om fartkontrol er i strid med Markedsføringsloven
Dato
23. april 2004
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Et firma solgte abonnementer, der gav adgang til opdaterede oplysninger om politiets fartkontrol via en hjemmeside og SMS-meddelelser. Justitsministeriet anmodede Forbrugerombudsmanden om at vurdere, om denne praksis var i overensstemmelse med markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at der var tale om kommerciel virksomhed. Han lagde vægt på, at informationerne primært var af interesse for personer, der havde svært ved at overholde fartgrænserne og ønskede at undgå at blive pågrebet. Virksomheden ernærede sig indirekte ved at reducere effektiviteten af politiets overvågning og udhule kontrollernes præventive virkning.
Forbrugerombudsmanden fandt det problematisk, at virksomheden tilbød en ydelse, der kunne opfattes som en advarsel til fartsyndere, så de kunne unddrage sig kontrol, uanset om virksomheden hævdede at have et præventivt sigte.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at firmaets salg af oplysninger om politiets fartkontrol var i strid med Markedsføringsloven § 1. Det blev henstillet, at firmaet ophørte med denne virksomhed.
Lignende afgørelser