Vildledende markedsføring af InterRail kort på grund af mangelfuld oplysning om gyldighedsområde
Dato
19. november 2014
Afgørelsestype
Udsagn om garanti, autorisation mv.
Fuld sag
Lovreferencer
En erhvervsdrivende markedsførte et 15-dages InterRail kort, men undlod at oplyse om en væsentlig begrænsning i kortets gyldighedsområde. Kortet kunne ikke anvendes i Spanien, Portugal og Marokko, i modsætning til de sædvanlige 1-måneds InterRail kort.
Sagens omstændigheder
- En forbruger købte et 15-dages InterRail kort og antog, at det havde samme gyldighedsområde som 1-måneds kortene.
- Da dette ikke var tilfældet, klagede forbrugeren til Forbrugerombudsmanden.
- Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen og vurderede markedsføringen af 15-dages InterRail kortene.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden udtalte, at den erhvervsdrivende ved markedsføringen af 15-dages InterRail kortene havde handlet i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1, idet man havde anvendt en vildledende og urimeligt mangelfuld angivelse, der var egnet til at påvirke efterspørgslen efter de ydelser, som den erhvervsdrivende udbyder.
Lignende afgørelser