Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af InterRail kort på grund af mangelfuld oplysning om gyldighedsområde

Dato

19. november 2014

Afgørelsestype

Udsagn om garanti, autorisation mv.

Fuld sag

En erhvervsdrivende markedsførte et 15-dages InterRail kort, men undlod at oplyse om en væsentlig begrænsning i kortets gyldighedsområde. Kortet kunne ikke anvendes i Spanien, Portugal og Marokko, i modsætning til de sædvanlige 1-måneds InterRail kort.

Sagens omstændigheder

  • En forbruger købte et 15-dages InterRail kort og antog, at det havde samme gyldighedsområde som 1-måneds kortene.
  • Da dette ikke var tilfældet, klagede forbrugeren til Forbrugerombudsmanden.
  • Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen og vurderede markedsføringen af 15-dages InterRail kortene.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden udtalte, at den erhvervsdrivende ved markedsføringen af 15-dages InterRail kortene havde handlet i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1, idet man havde anvendt en vildledende og urimeligt mangelfuld angivelse, der var egnet til at påvirke efterspørgslen efter de ydelser, som den erhvervsdrivende udbyder.

Lignende afgørelser