Flyselskabs markedsføring af billige flybilletter uden tilgængelighed
Dato
17. marts 2004
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden over et flyselskab, der markedsførte flybilletter til 995 kr., men hvor det ikke var muligt at købe billetter til denne pris. Forbrugeren havde undersøgt mulighederne for at købe en billet 5 måneder frem i tiden.
Sagens omstændigheder
- Flyselskabet annoncerede med priser fra 995 kr. til alle selskabets destinationer.
- Selskabet oplyste, at der minimum er 10 rejser til salg til denne pris pr. afgang.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det er vildledende markedsføring, hvis der ikke er billetter til salg til den annoncerede pris inden for en overskuelig fremtid (3 måneder).
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden udtalte, at når et flyselskab løbende markedsfører flybilletter til en bestemt pris, er det afgørende, at der også på annonceringstidspunktet er billetter til salg til denne pris. Hvis det ikke angives i annoncematerialet, hvornår rejsen kan foretages, må billetterne have et afrejsetidspunkt inden for nærmeste fremtid efter annonceringstidspunktet, hvilket efter Forbrugerombudsmandens opfattelse dækker en periode på 3 måneder.
Lignende afgørelser