Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af mobiltelefoner: Manglende oplysning om mindstepris

Dato

1. april 2008

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Sagen omhandler to selskabers markedsføring af mobiltelefoner til 1 kr. i supermarkeders tilbudsaviser.

Sagens omstændigheder

  • Selskaberne undlod at oplyse den mindstepris, som forbrugeren skulle betale for telefon og abonnement i bindingsperioden.
  • Mindsteprisen skal inkludere alle faste omkostninger, som forbrugeren som minimum skal betale som følge af aftalen.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at annoncerne var i strid med markedsføringslovens regler om vildledning og prisoplysninger.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden konkluderede, at selskabernes markedsføring af mobiltelefoner til 1 kr. var vildledende og i strid med markedsføringslovens regler om prisoplysninger, da de undlod at oplyse den samlede mindstepris for telefon og abonnement i bindingsperioden. Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne over for selskaberne.

Lignende afgørelser