Vildledende markedsføring af mobiltelefoner: Manglende oplysning om mindstepris
Dato
1. april 2008
Afgørelsestype
Priser og besparelsesudsagn
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Lovreferencer
Sagen omhandler to selskabers markedsføring af mobiltelefoner til 1 kr. i supermarkeders tilbudsaviser.
Sagens omstændigheder
- Selskaberne undlod at oplyse den mindstepris, som forbrugeren skulle betale for telefon og abonnement i bindingsperioden.
- Mindsteprisen skal inkludere alle faste omkostninger, som forbrugeren som minimum skal betale som følge af aftalen.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at annoncerne var i strid med markedsføringslovens regler om vildledning og prisoplysninger.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at selskabernes markedsføring af mobiltelefoner til 1 kr. var vildledende og i strid med markedsføringslovens regler om prisoplysninger, da de undlod at oplyse den samlede mindstepris for telefon og abonnement i bindingsperioden. Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne over for selskaberne.
Lignende afgørelser