Teleudbyder pålagt at tydeliggøre prisoplysninger om kortgebyr for Selector-boks i overensstemmelse med markedsføringsloven
Dato
7. januar 2008
Afgørelsestype
Priser og besparelsesudsagn
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Lovreferencer
Sagen omhandler en teleudbyders markedsføring af en Selector-boks og tilhørende kortgebyr. Forbrugerombudsmanden har behandlet sagen på baggrund af reglerne om prisoplysning i Markedsføringsloven § 13.
Sagens omstændigheder
- Teleudbyderen opkrævede et kortgebyr på 199 kr. for et Selector-kort, der er nødvendigt for at modtage og se digitale programtjenester via Selector-boksen.
- Teleudbyderen anførte, at selskabets ansatte er instrueret i at oplyse om kortgebyret ved salg af Selectorbokse, og at det fremgår af kvitteringer og vilkår.
- Det fremgår af teleudbyderens abonnementsvilkår, at adgang til Selector-tjenester forudsætter et kabel-tv-abonnement, et Selector-kort og en boks, og at Selector-kortet kan lejes mod et årligt kortgebyr.
- Prislisten viser, at det årlige kortgebyr er på 199 kr., og at det opkræves på første regning ved køb af digitalmodtager.
- I markedsføringsmaterialet er prisen for Selector og Selector-kortet oplyst som to selvstændige produkter, og det fremgår ikke, om priserne inkluderer fakturagebyret.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Forbrugerombudsmanden har vurderet, at kortgebyret er et gebyr i Markedsføringsloven § 13's forstand, da det knytter sig til købet og benyttelsen af Selector-boksen.
- Forbrugerombudsmanden har bedt teleudbyderen om at indrette sine prisoplysninger i overensstemmelse med Markedsføringsloven § 13.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden har på baggrund af sagen pålagt teleudbyderen at ændre sine prisoplysninger i forbindelse med salg af Selector eller tilsvarende produkter, så de er i overensstemmelse med Markedsføringsloven § 13. Dette indebærer, at den samlede pris inklusive alle gebyrer og omkostninger skal oplyses tydeligt.
Lignende afgørelser