Teleselskab pålagt at præcisere kriterier for gebyrændringer i abonnementsvilkår
Dato
7. april 2009
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Et teleselskab havde i sine abonnementsvilkår angivet, at ændringer i priser og abonnementsvilkår ville blive annonceret på hjemmesiden og via e-mail med et varsel på 30 dage.
Problemstilling
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at de ændrede vilkår gav mulighed for betydelige gebyrændringer baseret på skønsmæssige og bredt formulerede kriterier.
- Forbrugerombudsmanden understregede, at betingelserne for at ændre et gebyr eller opkræve et nyt gebyr er reguleret i Markedsføringsloven § 15.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden fremhævede, at det tydeligt skal fremgå af aftalevilkårene, efter hvilke kriterier gebyrer kan ændres eller indføres. Kriterierne må ikke være usaglige eller urimelige, jf. Markedsføringsloven § 1, og forbrugeren skal kunne vurdere sandsynligheden og størrelsen af fremtidige gebyrændringer.
Vejledning og krav
- Ved varsling skal den erhvervsdrivende angive begrundelsen for ændringen eller indførelsen af gebyret i henhold til aftalevilkårene.
- Aftalte gebyrer kan ikke ændres, eller nye gebyrer indføres, uden hjemmel i aftalen med forbrugeren.
- Hvis der ikke foreligger en sådan aftale, sidestilles indførelse af et nyt gebyr med indgåelsen af en ny aftale, som kræver forbrugerens udtrykkelige samtykke.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden pålagde teleselskabet at ændre sine abonnementsvilkår, så det klart fremgår, efter hvilke kriterier gebyrer kan ændres eller nye kan indføres. Dette er et lovkrav efter Markedsføringsloven § 15, stk. 1. Forbrugerombudsmanden understregede, at vilkår og betingelser ikke må benyttes til usaglige eller urimelige ændringer, da dette vil kunne indebære en overtrædelse af Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik. Forbrugerombudsmanden forudsatte derfor, at selskabet vil administrere vilkårene, så fremtidige ændringer ikke kan karakteriseres som vilkårlige eller urimelige.
Lignende afgørelser