Teleselskab ændrer markedsføring af samlerabat efter indgriben fra Forbrugerombudsmanden
Dato
27. april 2009
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Teleselskabet markedsførte en samlerabat til kunder, der havde fastnettelefoni hos selskabet og bredbånd på samme telefonlinje (kobberlinje). Rabatten var tiltænkt som kompensation for den dobbelte betaling for brugen af kobberlinjen til både fastnet og bredbånd.
Vildledende markedsføring
- Markedsføringen af samlerabatten på teleselskabets hjemmeside og i annoncer gav det indtryk, at rabatten kun kunne opnås ved at samle både fastnettelefoni og bredbåndsabonnement hos teleselskabet.
- Rabatten blev fratrukket priserne på bredbåndsprodukterne, hvilket gav kunderne det fejlagtige indtryk, at prisen var lavere, end den reelt var.
Forbrugerombudsmandens indgriben
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende og kontaktede teleselskabet.
- Teleselskabet ændrede efterfølgende sin markedsføring, så det tydeligt fremgik, at samlerabatten også kunne opnås ved at have bredbånd på samme linje hos en anden udbyder.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at teleselskabets markedsføring af samlerabatten var vildledende, da den gav indtryk af, at rabatten kun kunne opnås ved at samle både fastnettelefoni og bredbånd hos selskabet. Dette var ikke korrekt, da rabatten også kunne opnås ved at have bredbånd hos en anden udbyder på samme kobberlinje. Markedsføringen fratrak også rabatten fra bredbåndspriserne, hvilket gav kunderne et fejlagtigt indtryk af, at prisen var lavere, end den reelt var. Som følge af Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede teleselskabet sin markedsføring, så det tydeligt fremgik, at samlerabatten også kunne opnås ved at have bredbånd på samme linje hos en anden udbyder. Der blev ikke givet bøder eller påbud i sagen, da teleselskabet rettede ind efter Forbrugerombudsmandens anvisninger.
Lignende afgørelser