Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af mobiltelefoner med angivelse af ”pris fra 1 kr.”

Dato

26. august 2011

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagnTelefon og bredbånd

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Et teleselskab annoncerede mobiltelefoner på sin hjemmeside med angivelsen ”pris fra 1 kr.”. Det viste sig, at forbrugerne udover de 1 krone også skulle betale et månedligt beløb for telefonen.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende.
  • Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at forbrugerne kunne tro, at telefonen kunne erhverves for 1 krone udover abonnementsprisen.
  • Teleselskabet ændrede sin markedsføring efter henvendelse fra Forbrugerombudsmanden.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at teleselskabets markedsføring var vildledende og i strid med Markedsføringsloven § 3, da forbrugerne kunne få det indtryk, at de kunne erhverve telefonen for 1 krone udover abonnementsprisen. Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede teleselskabet sin markedsføring og tilkendegav, at de fremover tydeligt ville angive, hvis prisen for en mobiltelefon kun var en udbetaling. Sagen blev afsluttet med en indskærpelse.

Lignende afgørelser