Command Palette

Search for a command to run...

Ugyldigt samtykke til ophør af fortrydelsesret ved køb af virtuel valuta i online spil

Dato

8. marts 2011

Afgørelsestype

AftaleindgåelseFortrydelseMindreårige og aftalerTilbagebetaling

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En mor opdagede, at hendes søn havde brugt ca. 3.000 kr. på tillægstakserede tjenester i et online spil via et applikationsnummer. Forbrugerombudsmanden undersøgte, om salget af ydelser i spillet var i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens krav til fjernsalgsaftaler.

Sagens omstændigheder

  • Barnet havde spillet et spil, hvor man kunne købe virtuel valuta via sms.
  • Hver sms kostede 60 kr., og det samlede beløb løb op i ca. 3.000 kr.
  • Teleudbyderen afviste klagen, hvorefter Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse

  • I spillet skulle barnet acceptere, at fortrydelsesretten blev annulleret, før der var givet oplysninger om fortrydelsesretten.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at dette samtykke ikke var gyldigt.
  • De oplysninger, der skal gives efter Forbrugeraftaleloven § 11, skal gives på dansk.
  • Teleudbyderen havde givet tilsagn om at kreditere beløb, der klart oversteg, hvad børn og unge må forventes at kunne råde over.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden udtalte, at samtykket til fortrydelsesrettens ophør før tid ikke var gyldigt, da barnet ikke var blevet oplyst om sin fortrydelsesret inden samtykket blev givet. Endvidere var de enkelte køb af virtuel valuta ikke omfattet af undtagelsen i Forbrugeraftaleloven § 12, stk. 4, da ydelsen ikke blev leveret til telefonen, men til et spil på nettet. Da ikke alle oplysninger var givet på et varigt medium, var fortrydelsesretten forlænget til 3 måneder, og moderen havde fortrudt rettidigt. Forbrugerombudsmanden påpegede også, at oplysningerne skulle gives på dansk, jf. Forbrugeraftaleloven § 11, stk. 3. Forbrugerombudsmanden henledte teleudbyderens opmærksomhed på, at beløbet oversteg, hvad børn og unge må forventes at kunne råde over, jf. pkt. 5, litra c, i det tilsagn teleudbyderen havde givet over for Forbrugerombudsmanden. Teleudbyderen valgte herefter at kreditere det opkrævede beløb.

Lignende afgørelser