Forbrugerombudsmandens vurdering af påmindelses-sms’er i betalings-app i forhold til markedsføringsloven
Dato
23. september 2016
Afgørelsestype
Spam
Fuld sag
Emner
Forhåndsbeskeder
En erhvervsdrivende forelagde Forbrugerombudsmanden en forespørgsel om, hvorvidt udsendelse af påmindelses-sms’er via en betalings-app var i overensstemmelse med markedsføringsloven.
Baggrund
- Den erhvervsdrivende anvendte en betalings-app, hvor brugere modtog regninger.
- Der blev udsendt påmindelses-sms’er til brugere, når regninger ikke var betalt eller tilmeldt automatisk betaling, samt hvis en betaling ikke kunne gennemføres.
- Den erhvervsdrivende anførte, at disse sms’er udelukkende var en service for at gøre brugerne opmærksomme på forfaldne regninger.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden fastslog, at Markedsføringsloven § 6, stk. 1 fandt anvendelse, da den erhvervsdrivende kunne karakteriseres som en finansiel virksomhed, jf. Markedsføringsloven § 2, stk. 2, modsætningsvist.
- Det blev præciseret, at sms-beskederne var omfattet af begrebet elektronisk post i Markedsføringsloven § 6, stk. 1.
- Da sms’erne ikke indeholdt markedsføring, blev de betragtet som meddelelser af ren servicemæssig karakter.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at påmindelses-sms’erne i betalings-app’en ikke var omfattet af forbuddet i Markedsføringsloven § 6, stk. 1. Begrundelsen var, at sms’erne ikke blev afsendt med henblik på afsætning af den erhvervsdrivendes varer eller tjenesteydelser, men var meddelelser af ren servicemæssig karakter.
Lignende afgørelser