Command Palette

Search for a command to run...

Sammenlægning af virksomheder og krav om nyt samtykke til nyhedsbreve

Dato

9. oktober 2006

Afgørelsestype

Spam

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

Sagen omhandler en vurdering af, om to virksomheder, der ønskede at sammenlægge deres virksomheder i interessentskabsform, skulle indhente et nyt samtykke fra modtagerne af deres respektive nyhedsbreve i henhold til Markedsføringsloven § 6 (tidligere § 6a). Virksomhederne anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af, hvorvidt sammenlægningen udløste krav om et nyt samtykke.

Sagens omstændigheder:

  • To virksomheder planlagde at sammenlægge deres aktiviteter i en interessentskabskonstruktion.
  • Begge virksomheder udsendte nyhedsbreve til deres abonnenter.
  • Virksomhederne ønskede at fortsætte med at udsende nyhedsbreve til alle abonnenter efter sammenlægningen.
  • Der var en betydelig identitet mellem den oprindelige ejerkreds og den nye ejerkreds.
  • Begge virksomheder var beskæftiget inden for samme branche.
  • Det materiale, der påtænktes udsendt, havde samme karakter som det tidligere udsendte materiale.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det i den konkrete situation formentlig ikke ville være nødvendigt at indhente et nyt samtykke fra modtagerne af nyhedsbreve som følge af sammenlægningen af de to virksomheder. Denne vurdering var baseret på, at der var en betydelig identitet mellem den oprindelige og den nye ejerkreds, at begge virksomheder opererede inden for samme branche, og at det materiale, der påtænktes udsendt, havde samme karakter som det tidligere udsendte materiale. Forbrugerombudsmandens udtalelse tog udgangspunkt i Markedsføringsloven § 6.

Lignende afgørelser