Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens vurdering af belønning for modtagelse af reklamer og vennehvervning

Dato

9. oktober 2006

Afgørelsestype

Spam

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En virksomhed ønskede at betale sine medlemmer for at modtage elektronisk markedsføring via SMS og yderligere belønne dem, hvis de hvervede nye medlemmer. Forbrugerombudsmanden blev anmodet om at vurdere lovligheden af denne praksis.

Virksomhedens markedsføringspraksis

  • Virksomheden betalte medlemmer for at modtage SMS-reklamer.
  • Medlemmerne kunne opnå yderligere betaling ved at hverve venner.
  • Hvervningen skete ved, at medlemmerne tippede deres venner, og disse venner tilmeldte sig med reference til medlemmets telefonnummer.
  • Medlemmerne modtog betaling for de SMS’er, som deres hvervede venner modtog.

Forbrugerombudsmandens vurdering af vennehvervning med betaling

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at det er i strid med god markedsføringsskik at anvende et vennehvervningskoncept, hvor hvervningen er afledt af egne økonomiske interesser.

Virksomhedens ændrede vennehvervningskoncept

  • Virksomheden ændrede konceptet, så medlemmerne i stedet for betaling for de SMS’er vennerne modtog, fik et lod i en konkurrence for hvert nyt medlem, der blev hvervet.

Forbrugerombudsmandens vurdering af vennehvervning med lodder i konkurrence

  • Forbrugerombudsmanden udtalte, at såfremt præmien alene har en beskeden størrelse, og såvel den, der tipper en ven, som den ven, der bliver tippet, er bekendt med konkurrencevilkårene, herunder med gevinstchancen og præmiens værdi, vil der formentlig ikke være tale om en overtrædelse af reglerne om god markedsføringsskik.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fastslog, at det er acceptabelt at belønne forbrugere for at modtage reklamemateriale, så længe visse betingelser er opfyldt. Disse betingelser inkluderer indhentelse af samtykke i overensstemmelse med Markedsføringsloven § 6, gennemsigtighed for forbrugerne, mulighed for kontant udbetaling af penge til enhver tid, og gebyrfri tilbagekaldelse af samtykket til at modtage reklamemateriale.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at et vennehvervningskoncept, hvor hvervningen er afledt af egne økonomiske interesser, er i strid med god markedsføringsskik. Dog udtalte Forbrugerombudsmanden, at såfremt præmien i et vennehvervningskoncept alene har en beskeden størrelse, og såvel den, der tipper en ven, som den ven, der bliver tippet, er bekendt med konkurrencevilkårene, herunder med gevinstchancen og præmiens værdi, vil der formentlig ikke være tale om en overtrædelse af reglerne om god markedsføringsskik.

Lignende afgørelser