Elektroniske julekort til kunder kræver samtykke eller overholdelse af markedsføringslovens § 6, stk. 2
Dato
26. november 2008
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed kontaktede Forbrugerombudsmanden for at få afklaret, om det er lovligt at sende julekort via e-mail til virksomhedens kontaktpersoner, herunder kunder og samarbejdspartnere.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at ordene "med henblik på afsætning af varer…" i Markedsføringsloven § 6, stk. 1 skal forstås bredt, således at bestemmelsen ikke kun omfatter konkrete tilbud, men også mere generel promovering eller markedsføring af en virksomheds navn eller varemærker (branding).
- Forbrugerombudsmanden udtalte, at et julekort fra en virksomhed typisk vil blive betragtet som branding, og at virksomheden derfor skal overholde reglerne i Markedsføringsloven § 6 ved udsendelse af julekort.
- Det er en betingelse, at kunden i forbindelse med købet klart og utvetydigt er blevet oplyst om, at adressen vil kunne blive benyttet til udsendelse af markedsføringsmateriale.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslog, at fremsendelse af elektroniske julekort kun er tilladt til personer, der enten har givet samtykke til at modtage markedsføringsmateriale via elektronisk post, eller hvis forholdet falder ind under undtagelsen i Markedsføringsloven § 6, stk. 2. Ifølge Markedsføringsloven § 6, stk. 2, kan en virksomhed markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenester til en kunde via elektronisk post, hvis kunden har oplyst sin elektroniske adresse i forbindelse med et køb, og hvis kunden let og gebyrfrit kan frabede sig dette ved både afgivelsen af adressen og ved efterfølgende henvendelser. Det er også en forudsætning, at kunden klart og tydeligt er blevet informeret om, at adressen kan blive brugt til markedsføring.
Lignende afgørelser