Udsendelse af spørgeskemaer efter kundeforløb: Overtrædelse af markedsføringslovens § 6?
Dato
8. april 2009
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Et ejendomsmæglerfirma anmodede Forbrugerombudsmanden om en forhåndsbesked vedrørende udsendelse af automatiske e-mails med spørgeskemaer til kunder efter afslutningen af en ejendomshandel eller vurdering.
Baggrund
- Firmaet ønskede at bruge spørgeskemaerne til at evaluere kundeforløbet.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, om dette var i strid med reglerne om uanmodet henvendelse.
Forbrugerombudsmandens vurdering af markedsføringslovens § 6
- Forbrugerombudsmanden fortolkede kravet om "afsætning af produkter" i Markedsføringsloven § 6 udvidende, så det også omfatter branding.
- Spørgeskemaer, der udelukkende har til formål at evaluere et kundeforløb, er ikke omfattet af Markedsføringsloven § 6, forudsat at de er objektive og ikke indeholder reklame eller opfordringer til køb.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden meddelte, at udsendelse af et spørgeskema via e-mail efter et afsluttet kundeforløb, udelukkende med det formål at evaluere forløbet, ikke betragtes som en henvendelse med henblik på afsætning af produkter og derfor ikke er omfattet af Markedsføringsloven § 6. Dette gælder under forudsætning af, at spørgeskemaet er objektivt udformet, ikke indeholder anprisninger af virksomheden eller opfordringer til køb, og at undersøgelsen iværksættes umiddelbart efter kundeforløbet. Den endelige vurdering afhænger dog af spørgeskemaets konkrete udformning.
Lignende afgørelser