Command Palette

Search for a command to run...

E-mailsignatur med reklame kræver samtykke ifølge markedsføringsloven

Dato

17. december 2009

Afgørelsestype

Spam

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En virksomhed søgte Forbrugerombudsmandens vurdering af, hvorvidt en sætning i medarbejderes e-mailsignatur, der opfordrede til at læse mere om et arrangement, ville være i strid med markedsføringsloven.

Sagens baggrund

  • Virksomheden ønskede at tilføje en sætning i medarbejdernes e-mailsignaturer, der reklamerede for et arrangement.
  • Virksomheden argumenterede for, at markedsføringsbudskabet var begrænset i forhold til e-mailens hovedindhold.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at tilføjelsen af sætningen udgjorde en meddelelse omfattet af Markedsføringsloven § 6, stk. 1.
  • Forbrugerombudsmanden fandt, at udsendelse af e-mails med denne tilføjelse krævede forudgående samtykke, uanset markedsføringsbudskabets omfang.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afgjorde, at inklusionen af en opfordring til at læse mere om et arrangement i en virksomheds medarbejders e-mailsignatur udgør en meddelelse omfattet af Markedsføringsloven § 6, stk. 1. Dette betyder, at udsendelsen af sådanne e-mails kræver forudgående samtykke fra modtagerne til at modtage elektronisk markedsføring fra virksomheden. Forbrugerombudsmanden understregede, at det er irrelevant, om markedsføringsbudskabet er af begrænset omfang eller underordnet e-mailens primære indhold.

Lignende afgørelser