E-mailsignatur med reklame kræver samtykke ifølge markedsføringsloven
Dato
17. december 2009
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed søgte Forbrugerombudsmandens vurdering af, hvorvidt en sætning i medarbejderes e-mailsignatur, der opfordrede til at læse mere om et arrangement, ville være i strid med markedsføringsloven.
Sagens baggrund
- Virksomheden ønskede at tilføje en sætning i medarbejdernes e-mailsignaturer, der reklamerede for et arrangement.
- Virksomheden argumenterede for, at markedsføringsbudskabet var begrænset i forhold til e-mailens hovedindhold.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at tilføjelsen af sætningen udgjorde en meddelelse omfattet af Markedsføringsloven § 6, stk. 1.
- Forbrugerombudsmanden fandt, at udsendelse af e-mails med denne tilføjelse krævede forudgående samtykke, uanset markedsføringsbudskabets omfang.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afgjorde, at inklusionen af en opfordring til at læse mere om et arrangement i en virksomheds medarbejders e-mailsignatur udgør en meddelelse omfattet af Markedsføringsloven § 6, stk. 1. Dette betyder, at udsendelsen af sådanne e-mails kræver forudgående samtykke fra modtagerne til at modtage elektronisk markedsføring fra virksomheden. Forbrugerombudsmanden understregede, at det er irrelevant, om markedsføringsbudskabet er af begrænset omfang eller underordnet e-mailens primære indhold.
Lignende afgørelser